Vergroot het verandervermogen in je organisatie

Vergroot het verandervermogen in je organisatie

In organisaties vallen we graag terug op modellen. Ze helpen om complexiteit te ordenen en vormen een soort checklist om te controleren of je overal aan gedacht hebt. Het zijn de mentale gereedschappen van een leidinggevende.

Bij verschillende bedrijven zien we echter dat leidinggevenden modellen toepassen die al enige decennia oud zijn. Deze modellen gaan ervan uit dat het bestuur een strategie vastlegt en dat de organisatie deze strategie uitvoert.

Herkenbaar? Dan baseer jij je wellicht op volgende aannames:

  • De strategie is juist. Als het niet volgens plan verloopt, dan ligt het aan de uitvoering. “Wat is er fout gegaan?”
  • Een strakke organisatie is nodig om alles onder controle te houden.

Zolang de economie en de markt waarin jouw bedrijf opereert zich op een voorspelbare manier ontwikkelt en jouw medewerkers deze manier van werken prima vinden, geeft deze leiderschapsstijl weinig problemen.

Waarom voldoet dit niet meer?

Dit model is niet langer toekomstbestendig. De wereld is vandaag volop in beweging. Geopolitieke dynamiek, economische onvoorspelbaarheid, technologische ontwikkelingen en wereldwijde gebeurtenissen dagen ons uit om een antwoord te bieden op nieuwe vraagstukken.

Bedrijven moeten al hun capaciteiten en creativiteit mobiliseren om antwoorden te vinden op nieuwe ontwikkelingen in hun omgeving. Ze moeten met andere woorden het verandervermogen in hun organisatie vergroten.

Welke omstandigheden kan je creëren om het verandervermogen aan te wakkeren?

Een groot misverstand is dat je verandering kan ‘managen’. Denk maar aan de populaire term ‘change management’. Eigenlijk gaat het eerder over het leiden van verandering, het creëren van omstandigheden waarin medewerkers de ruimte krijgen om te leren. Je moet mensen op een manier meekrijgen dat ze het zelf ook willen. Dit kan je enkel en alleen bereiken als je in verbinding bent met de anderen.

Een mooi uitgangspunt is dat het vermogen om te veranderen reeds aanwezig is in je organisatie. Maar hoe creëer je nu precies de juiste omstandigheden om dit vermogen aan te spreken?

  1. Creëer draagvlak, formuleer een sterke visie en een overtuigende missie waar medewerkers energie van krijgen en die een duidelijke richting aangeeft.
  2. Wees er zeker van dat iedereen het onderling eens is over doelen en prioriteiten.
  3. Zorg voor voldoende focus, beperk het aantal doelen zodat deze overzichtelijk zijn voor iedereen.
  4. Zie het potentieel van je medewerkers, koester het en zorg dat het tot zijn recht komt in de organisatie.
  5. Sta stil bij het resultaat van je veranderinitiatieven en zet nieuwsgierigheid in om na te gaan waarom zaken wel of niet lukken.

Het verandervermogen is één van de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw. Dit stelt bedrijven in staat om zich organisch en effectief aan te passen aan veranderende (markt)omstandigheden en onverwachte gebeurtenissen. Elk bedrijf heeft dit potentieel al in zich. Wendbaar leiderschap is nodig om dit potentieel ten volle in te zetten.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Wilfra Waregem

Wilfra Waregem

“Els stelt alles in vraag vanuit een onafhankelijke blik. Dat werkt heel verfrissend!”

STEPHEN FRAEYE
Stuyts Accounting

Stuyts Accounting

alnus maakte ons als organisatie veel bewuster van het belang van uniformiteit en continuïteit en wist dit op een praktische en persoonlijke manier te doen.
Kris Jonckheere
advocatenkantoor

Advocatenkantoor

Ons advocatenkantoor kende de afgelopen decennia een gestage groei en maakte ondertussen enkele v

Advocatenkantoor
Certam Bedrijfsrevisoren

Certam Bedrijfsrevisoren

Onze associatie opereerde tot voor kort vanuit een buikgevoel en met onvoldoende visie.

Piet Dujardin
Schilderwerken De Roo

Schilderwerken De Roo

Als bedrijfsleider van de derde generatie voelde ik de nood aan meer structuur binnen ons familie

Peter De Roo

Tools

Met deze praktische tool kan je in vrij korte tijd veel concrete ideeën genereren over hoe je voo

Verwerf inzicht in het functioneren van je management team
Maak het onmogelijk om fouten te maken

Ikigai is een Japans concept dat staat voor 'de reden waarom jij 's ochtends je bed uitkomt'.

Creëer orde en netheid in 5 stappen
Structureer het opleidingstraject van nieuwe medewerkers